Fizioterapija, nevrofizioterapija in kinezioterapija – Therapia

BOLEČINE V KOLKU

Bolečine v kolku so včasih zgolj začasne, povezane z manjšo poškodbo. V tem primeru običajno ni potrebno posebno zdravljenje, čeprav bodo nujne določene prilagoditve vašega vsakdana, če želite, da bo okrevanje potekalo čim hitreje.

Po drugi strani pa so bolečine v kolku za številne ljudi, predvsem pa za starejšo populacijo, kronična težava, s katero se soočajo vsakodnevno in ki jim močno otežuje življenje, saj so zaradi tega manj okretni, se težje gibajo in so manj mobilni, kar lahko privede tudi do manjšega števila socialnih stikov in s tem osamljenosti.

Bolečine v kolku se lahko razlikujejo tudi glede na:

  • intenzivnost,
  • čas dneva, ko so najbolj izrazite,
  • vpliv, ki ga imajo na življenje posameznika ali posameznice,
  • aktivnosti, ki najpogosteje sprožijo bolečine v kolku,
  • morebitne spremljajoče simptome,
  • primarni razlog, zaradi katerega se bolečine v kolku sploh pojavljajo.

Možni razlogi za bolečine v kolku

Vzroke za bolečine v kolku lahko razdelimo v dve večji skupini:

  1. vzroki, ki so neposredno povezani s kolčnim sklepom,
  2. vzroki, ki so povezani s težavami v drugih delih telesa – v tem primeru so bolečine v kolku sekundarni simptom.

Najpogostejši razlogi, zaradi katerih se pojavljajo bolečine v kolku in ki jih je smiselno izključiti, preden se začne z iskanjem drugih možnih vzrokov za težave, so:

  • poškodbe, zvini in zlomi kolka,
  • različne oblike artritisa,
  • osteoporoza,
  • sinovitis kolka (vnetje sklepne ovojnice),
  • tendinitis (vnetje kite),
  • ukleščenje živca,
  • burzitis kolka (vnetje sluzne vrečke, zaradi katerega se poveča trenje med kostmi, mišicami in kitami),
  • aseptična nekroza ali osteonekroza kolka (odmiranje kostnega tkiva zaradi slabe prekrvavljenosti),
  • kostni rak (pa tudi nekatere druge vrste raka).

Kje se lahko pojavljajo bolečine v kolku?

Kolčni sklep je precej velik. Tako se lahko bolečine v kolku pojavijo na različnih predelih tega sklepa. Zdravnik bo precej lažje ugotovil, kaj je razlog za bolečine v kolku, če boste znali natančno opisati, kje jih najmočneje zaznavate. Na podlagi pravilne diagnoze pa bo nato mogoče oblikovati individualni program ukrepov za učinkovito lajšanje bolečine v kolku. Zdravnik vam bo za lažjo postavitev diagnoze na pregledu najverjetneje postavil tudi naslednja vprašanja:

  • Ali so bolečine v kolku še posebej izrazite med specifičnimi oblikami gibanja?
  • Se bolečine v kolku pojavljajo tudi ponoči?
  • Kdaj in v kakšnih okoliščinah so se začele bolečine v kolku prvič pojavljati?
  • Ste se v preteklosti že spopadali s podobnimi težavami?
  • Ste morda že poskusili s spremembami vsakodnevnih navad, ki bi lahko prispevale k težavam, oziroma z metodami za blaženje bolečine v kolku? Kakšni so bili rezultati?

Ugotavljanje vzroka za bolečine v kolku

Informacije, ki jih zdravniki zberejo s pomočjo pogovora s pacienti, pa nato seveda kombinirajo z bolj objektivnimi metodami določanja primarnega vzroka za bolečine v kolku. Če so glavni simptom bolečine v kolku, se pri tem običajno uporabijo naslednja diagnostična orodja:

  • rentgensko slikanje kolka,
  • slikanje kolka z uporabo računalniške tomografije (t. i. CT-slikanje),
  • slikanje kolka z magnetno resonanco,
  • analiza vzorca krvi (predvsem v primeru suma, da je za bolečine v kolku kriva infekcija ali revmatoidni artritis).

Kako lahko ublažimo bolečine v kolku?

Zdravljenje oziroma lajšanje bolečine v kolku mora biti seveda prilagojeno vzroku težave. Vendar pa obstaja nekaj ukrepov, ki so koristni za zelo visok delež ljudi, ki jih mučijo bolečine v kolku, ne glede na to, kaj je vzrok zanje. Med te ukrepe sodijo na primer:

  • počitek,
  • lajšanje bolečine v kolku s pomočjo protibolečinskih sredstev,
  • uporaba toplih ali hladnih obkladkov,
  • topla kopel ali prha,
  • zmerna telesna aktivnost, ki ne predstavlja dodatne obremenitve za kolke,
  • izvajanje posebnih vaj za povečevanje gibljivosti kolka,
  • redno izvajanje nežnih razteznih vaj,
  • izguba odvečnih kilogramov,
  • uporaba kompresijskih trakov oziroma opornic za kolk,
  • fizioterapija.

Bolečine v kolku in športne aktivnosti

Ljudje, za katere so bolečine v kolku stalnica ali stalno ponavljajoča se težava, morajo biti zelo previdni pri izbiri športne aktivnosti zase. Določeni športi ali vaje lahko namreč povzročijo precej več škode kot koristi. Seveda pa to nikakor ne pomeni, da bi morali gibanje povsem črtati s svojega urnika. Povsem nasprotno, tudi pomanjkanje gibanja lahko poslabša bolečine v kolku in na dolgi rok zmanjša vašo mobilnost.

Kako torej izbrati pravo športno aktivnost? Svetujemo vam, da za lažjo selekcijo med različnimi možnostmi sledite spodnjim napotkom:

  • Odlična izbira so aktivnosti, ki potekajo v vodi. To namreč močno razbremeni vaše sklepe, vključno s kolčnim. Če se odločite za plavanje, vseeno pazite, da zamahi z nogami ne bodo prehitri oziroma preveč intenzivni. Gibanje naj bo počasno in umirjeno.
  • Če se med gibanjem pojavijo močne bolečine v kolku, se nemudoma ustavite in prenehajte z aktivnostjo.
  • Dobra oblika gibanja je v večini primerov tudi počasna hoja, na prostem ali na tekalni stezi. Pomembno je predvsem, da gre za hojo po ravnem terenu, brez večjih vzponov ali spustov.
  • Za ljudi, ki jih mučijo bolečine v kolku, so koristne vaje, ki pomagajo pri krepitvi zgornjega dela telesa.
  • Izogibajte se teku in podobnim aktivnostim.
  • Vsaj na začetku zdravljenja, ko so bolečine v kolku še zelo intenzivne, se izogibajte hoji po stopnicah, kolikor je to le mogoče, saj z njo močno obremenite kolčne sklepe.
  • Joga je sicer načeloma koristna, vendar pa so lahko določene vaje problematične. Pred izvajanjem se zato vedno prepričajte, ali je vaja zares primerna za ljudi, ki imajo težave s kolki. Podobno velja tudi za pilates in druge podobne vadbe.
  • Prepovedane so vaje z uporabo težkih uteži, na primeri počepi z utežmi na ramenih. Osredotočite se predvsem na telovadne vaje oziroma trening z lastno težo.

Bolečine v kolku in fizioterapija

Predvsem takrat, ko so bolečine v kolku zelo hude in ko je zaradi tega bistveno zmanjšana kvaliteta življenja, pa izvajanje različnih vaj na lastno pest ni najpametnejša izbira. Precej bolje je, da imate pri tem ob sebi izkušenega strokovnjaka, ki bo potek terapije prilagodil specifikam vaših zdravstvenih težav.

Procesa okrevanja namreč ne smemo prehitevati, ampak se ga moramo lotiti zelo potrpežljivo in premišljeno, enako skrbno pa morajo biti izbrane tudi ustrezne vaje. Sodelovanje s profesionalnim fizioterapevtom, ki vas lahko po potrebi obiskuje tudi na domu, pomaga pri:

  • ublažitvi bolečine v kolku,
  • izboljšanju gibljivosti (to vključuje tako kvantiteto kot kvaliteto možnih gibov),
  • lažjem izvajanju vsakodnevnih opravil,
  • preprečevanju tveganja za ponovne zaplete v prihodnje,
  • zmanjševanju verjetnosti za to, da bo potrebna večja operacija kolka.

Poleg tega vam lahko fizioterapevt pomaga pri oblikovanju programa samostojne vadbe, ki bo prilagojena samo za vas in ki jo boste izvajali vzporedno s fizioterapijo ali po zaključku fizioterapije. Ne čakajte torej, da se stanje poslabša, ampak pravočasno poiščite kakovostno pomoč!

Če imate težave z bolečinami v kolku, s tem pa tudi z vašo hojo in bi se zato radi naročili na naš brezplačen neobvezujoč fizioterapevtski pregled ali če imate za nas kakšno vprašanje, kliknite povezavo pod tem člankom.